Zalecenie Rady z 30 października 2020 r. kładzie duży nacisk na:
- ocenę i wzmocnienie umiejętności cyfrowych osób młodych,
- powiązanie ofert wsparcia z potrzebami transformacji cyfrowej i zielonej,
- zapewnienie wysokiej jakości ofert dla osób młodych, a także zindywidualizowane podejście.
Ponadto, w nowym zaleceniu Rady zawarte są wytyczne, które podzielone zostały na cztery fazy (diagnoza, działania informacyjne, przygotowanie i oferta), które organizowane są zgodnie z uwarunkowaniami krajowymi, regionalnymi i lokalnymi z uwzględnieniem płci i zróżnicowania młodych ludzi, do których są kierowane.
W fazie diagnozy bardziej dogłębna wiedza na temat grupy docelowej NEET zostanie przełożona na konkretny kontekst geograficzny. Celem jest identyfikacja każdej osoby NEET oraz, co najważniejsze, tych osób, które narażone są na ryzyko dołączenia do grupy NEET. Do grupy NEET zaliczają się osoby młode, które nie pracują, nie pozostają w systemie edukacyjnym (lub zaniedbują obowiązek szkolny) bądź nie przygotowują się do zawodu. Poprzez partnerstwa i systemy wczesnego ostrzegania młodzież mogłaby otrzymać wsparcie przed utratą pracy lub biernością zawodową, w szczególności w ramach edukacji formalnej i szkoleń.
W fazie działań informacyjnych nawiązywany jest kontakt i budowane jest zaufanie z osobami NEET. Faza działań informacyjnych obejmuje kompleksową strategię komunikacyjną mającą na celu zwiększenie świadomości wśród osób NEET w zakresie dostępnego wsparcia oraz zwrócenie należytej uwagi na stereotypy płciowe i na konkretne dodatkowe bariery utrudniające dotarcie do grup szczególnie wrażliwych.
Faza przygotowania rozpoczyna się w momencie pierwszej rejestracji w systemie prowadzonym przez odpowiednią służbę i kończy wraz z faktycznym przyjęciem oferty. Dostosowanie wymogów i działań na tym etapie polega na tworzeniu zindywidualizowanych, całościowych podejść, które mogą obejmować szeroki zakres usług, w zależności od sytuacji osoby młodej. Co najważniejsze, plany działania obejmują doradztwo, poradnictwo i mentoring (w tym konsultacje z większymi partnerami) oraz, w stosownych przypadkach, dodatkowe podnoszenie umiejętności i zwracanie odpowiedniej uwagi na stereotypy płciowe i konkretne stereotypy powiązane z młodzieżą należącą do grup szczególnie wrażliwych.
Czwarta i ostatnia faza stanowi faktyczne przyjęcie oferty zatrudnienia, dalszego kształcenia, przygotowania zawodowego lub stażu przez osobę młodą, która opuszcza program.
Realizatorzy GdM są zobowiązani do przedstawienia takiej osobie oferty wsparcia (zatrudnienia, kształcenia ustawicznego, przygotowania zawodowego lub stażu) w ciągu 4 miesięcy od zakończenia edukacji lub utraty pracy.
Oprócz powiatowych urzędów pracy realizatorami GdM w Polsce są również:
- Ochotnicze Hufce Pracy;
- Bank Gospodarstwa Krajowego;
- Partnerzy rynku pracy realizujący projekty dofinansowane ze środków UE.
Gwarancje dla Młodzieży w Polsce
Gwarancje dla Młodzieży w Polsce w Unii Europejskiej