W dniu 15 maja 2014 r. została przyjęta decyzja Parlamentu Europejskiego i Rady nr 573/2014/UE w sprawie wzmocnionej współpracy między publicznymi służbami zatrudnienia (wersja polska – link do dokumentu: decyzja ws. współpracy PSZ z dnia 15.05.2014_PL (pdf, 361 KB), wersja angielska - link do dokumentu decyzja ws. współpracy PSZ z dnia 15.05.2014_EN (odf, 352 KB)).
Decyzja ta ma na celu promowanie współpracy pomiędzy państwami członkowskimi UE i EFTA w dziedzinach, za które odpowiadają publiczne służby zatrudnienia (PSZ). Formalizuje ona i wzmacnia nieformalną współpracę pomiędzy PSZ w ramach istniejącej wcześniej europejskiej sieci szefów publicznych służb zatrudnienia.
Decyzja weszła w życie 18 czerwca 2014 r. i była przyjęta na czas określony, tj. jej okres obowiązywania upływał z dniem 31 grudnia 2020 r. Przeprowadzona ocena funkcjonowania sieci wykazała, że sieć ma pozytywny wpływ na europejskie rynki pracy, a sama organizacja zwiększyła swoje zdolności i rozwinęła innowacyjne, oparte na dowodach, środki wdrażania polityki zatrudnienia. Rada UE i Parlament Europejski potwierdziły, że „sieć ma kluczowe znaczenie w zachęcaniu państw członkowskich do dalszej współpracy w obszarach odpowiedzialności publicznych służb zatrudnienia, a także jako wnosząca wkład w modernizację i wzmacnianie publicznych służb zatrudnienia".
W celu wykorzystania osiągniętych do tej pory wyników i dalszego wspierania współpracy PSZ przyjęto decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady 2020/1782 z dnia 25 listopada 2020 r. zmieniającą decyzję nr 573/2014/UE w sprawie wzmocnionej współpracy między publicznymi służbami zatrudnienia (wersja polska – link do dokumentu zmiana decyzji ws. współpracy PSZ z dnia 15.05.2014_PL (pdf, 517 KB), wersja angielska - link do dokumentu zmiana decyzji ws. współpracy PSZ z dnia 15.05.2014_EN (pdf, 515 KB)) oraz przedłużono okres funkcjonowania sieci do 31 grudnia 2027 r.
Działanie sieci EPSZ wspiera współpracę między krajowymi PSZ i przyczynia się do realizacji polityk unijnych w obszarach, za które odpowiadają urzędy pracy. Sieć wspiera także wdrożenie Europejskiego filaru praw socjalnych, przyczynia się do osiągnięcia celów Europejskiego Zielonego Ładu oraz wpisuje się w realizację celów zrównoważonego rozwoju Organizacji Narodów Zjednoczonych.
Działania sieci ukierunkowane są na zapewnienie wsparcia na rzecz:
- wszystkich szczególnie wrażliwych grup społecznych z dużym odsetkiem bezrobotnych, zwłaszcza starszych pracowników i niekształcącej się, niepracującej ani nieszkolącej się młodzieży (młodzieży NEET) oraz osób z niepełnosprawnościami i osób zmagających się z dyskryminacją,
- godziwej i stabilnej pracy,
- lepszego funkcjonowania i sprzyjających włączeniu społecznemu rynków pracy,
- równości płci,
- identyfikowania niedoborów wykwalifikowanej siły roboczej i dostarczania informacji dotyczących zasięgu i lokalizacji tych niedoborów, a także lepszego dostosowywania umiejętności osób poszukujących pracy do potrzeb pracodawców, w tym poprzez identyfikowanie potrzeb w zakresie szkolenia zawodowego, a także na rzecz zdolności osób poszukujących pracy do zatrudnienia oraz zapobiegania bezrobociu, na przykład poprzez doradztwo zawodowe i szkolenia,
- lepszej integracji rynków pracy,
- zwiększonej dobrowolnej mobilności geograficznej i zawodowej na uczciwych zasadach by zaspokajać konkretne potrzeby rynku pracy,
- integracji osób wykluczonych z rynku pracy w ramach walki z wykluczeniem społecznym,
- ewaluacji i oceny aktywnych polityk rynku pracy oraz ich skutecznej i sprawnej realizacji.
W obszarach, za które odpowiadają publiczne służby zatrudnienia, sieć EPSZ, m.in. :
- opracowuje i wdraża w PSZ ogólnounijne, oparte na dowodach uczenie się w ramach analizy porównawczej, tzw. benchlearning,
- udziela wzajemnego wsparcia, w formie działań partnerskich lub grupowych, poprzez współpracę, wymianę informacji, doświadczeń i pracowników pomiędzy członkami sieci,
- przyczynia się do modernizacji i wzmocnienia PSZ w kluczowych obszarach, z uwzględnieniem unijnej polityki zatrudnienia i polityki społecznej mając na uwadze Europejski filar praw socjalnych, Europejski Zielony Ład oraz cele zrównoważonego rozwoju ONZ, a także wyzwania związane z cyfryzacją, zmieniającymi się modelami pracy i światem pracy oraz zmianami demograficznymi,
- przyczyniania się do realizacji odpowiednich inicjatyw politycznych,
- przyjmuje i realizuje swój roczny program prac, w którym określone są metody pracy sieci, oczekiwane rezultaty oraz szczegółowe informacje dotyczące wdrażania uczenia się opartego na analizie porównawczej, a także strategie upowszechniania i współpracy,
- propaguje najlepsze praktyki w zakresie identyfikowania młodzieży NEET oraz opracowuje inicjatywy zapewniające zdobycie przez te osoby umiejętności niezbędnych do wejścia na rynek pracy i pozostania na nim, a także w zakresie integracji na rynku pracy osób długotrwale bezrobotnych i innych szczególnie wrażliwych grup społecznych, oraz dzieli się najlepszymi praktykami w tym zakresie.