W dniach od 19 do 21 czerwca 2018 r. polskie publiczne służby zatrudnienia (PSZ) gościły grupę zagranicznych asesorów w ramach programu Benchlearning sieci Europejskich Publicznych Służb Zatrudnienia.
Zespół oceniający składał się z sześciu osób: trzech przedstawicieli PSZ (z Belgii-Walonii, Chorwacji i Danii), przedstawiciela Komisji Europejskiej oraz dwóch ekspertów z ICON-Institute (wykonawcy pomocniczego).
Program trzydniowej wizyty obejmował spotkania z kadrą kierowniczą i pracownikami z Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, wizytę w Wojewódzkim Urzędzie Pracy w Warszawie oraz w dwóch powiatowych urzędach pracy: w Wołominie i Grójcu. Podstawą wizyty była samoocena polskich PSZ przeprowadzona przed przyjazdem asesorów.
Asesorzy przeanalizowali wszystkie aspekty funkcjonowania PSZ, a następnie określili mocne i słabe strony polskich PSZ oraz wskazali możliwe kierunki zmian.
Jako pozytywne aspekty polskich PSZ wskazano:
- wysoki poziom autonomii lokalnej, która sprzyja kreatywności, elastyczności i lokalnej wiedzy eksperckiej. Pozwala to lokalnym urzędom analizować sytuację na lokalnym rynku pracy i reagować na zmiany szybko i bezpośrednio,
- funkcjonowanie partnerstw społecznych zapewniających długoterminowy dialog i współpracę (szczególnie dobrze oceniona została współpraca powiatowych urzędów pracy i ośrodków pomocy społecznej),
- podejście prewencyjne i podwyższanie umiejętności osób pracujących,
- generowanie baz danych,
- dobrze wykształconą i zaangażowana kadrę PSZ.
Zalecenia i sugestie asesorów obejmowały:
- stworzenie spójnej strategii, w ramach której zdefiniowano by cele PSZ i wskaźniki efektywności oraz określono obowiązki podmiotów na każdym poziomie. Działanie takie mogłoby zapewnić większą spójność systemu operacyjnego bez osłabienia administracyjnej autonomii poszczególnych szczebli,
- opracowanie wspólnego modelu świadczenia usług, w którym będą zdefiniowane szczegółowe cele świadczenia usług i określone role podmiotów na wszystkich poziomach.,
- stworzenie strategii komunikacyjnej będącej częścią strategii ogólnej, ze zdefiniowanymi zasadami komunikacji podmiotów rynku pracy,
- wprowadzenie systemu zarządzania jakością i ustrukturyzowanych szkoleń kadry PSZ.
Ogólnie zarekomendowano uzupełnienie tradycyjnego „legalistycznego" podejścia o działania bardziej ukierunkowane na wyniki, które mogłyby wesprzeć system świadczenia usług bardziej zorientowane na klienta i rezultat.
Podkreślono także, że wyniki PSZ nie zależą od scentralizowanej lub zdecentralizowanej struktury organizacyjnej. Podano kilka przykładów z innych państw mogących służyć jako przykłady możliwych do wykorzystania dobrych praktyk lub stanowić źródło inspiracji.