W dniach 23 - 25 maja 2016 r. odbyła się w polskich Publicznych Służbach Zatrudnienia (PSZ) wizyta przedstawicieli Komisji Europejskiej i przedstawicieli Publicznych Służb Zatrudnienia z państw Unii Europejskiej mająca za zadanie ocenić działalność polskich PSZ w ramach programu benchlearning. Program obejmował następujące działania:
1. Samoocena PSZ
Każdy kraj zobowiązany jest przeprowadzić tzw. samoocenę na podstawie określonych formularzy i przekazać do oceniających dokumenty źródłowe.
Samoocena PSZ jest kluczowym, jakościowym działaniem porównującym. Jej celem jest uzyskanie diagnozy na temat słabych i mocnych obszarów działań PSZ, zrozumienie obszarów wymagających poprawy i zdefiniowanie działań naprawczych. Potencjalne działania naprawcze będą przedmiotem działań w obszarze wzajemnego uczenia się.
Tabele zostały podzielona na obszary tematyczne (określone wcześniej w Decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wzmocnionej współpracy między publicznymi służbami zatrudnienia) i obejmowały następujące zagadnienia:
A. zarządzanie wynikami strategicznymi (obszar A):
W obszarze tym wskazano m.in.: Krajowy Plan Działań na Rzecz Zatrudnienia, Regionalny Działań na Rzecz Zatrudnienia, budżety PSZ, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020, strategie rozwoju województw, wskaźniki efektywności zatrudnieniowej i kosztowej, rady rynku pracy, system zarządzania zasobami ludzkimi.
B. organizacja procesów operacyjnych (obszar B):
W obszarze tym wskazano m.in.: Krajowy Plan Działań na Rzecz Zatrudnienia, Regionalny Działań na Rzecz Zatrudnienia, akty prawne regulujące działalność urzędów pracy, proces kontroli zarządczej i zarządzania ryzykiem, zasady monitoringu zewnętrznego i wewnętrznego, kompetencje ministra właściwego ds. pracy, systemy informatyczne w urzędach pracy.
C. trwała aktywizacja i zarządzanie przechodzeniem do zatrudnienia (obszar C):
W obszarze tym wskazano, m.in.: profilowanie pomocy dla bezrobotnych, Indywidualny Plan Działań, zwolnienia grupowe, zwolnienia monitorowane, KFS, Gwarancje dla młodzieży, zlecanie działań aktywizacyjnych.
D. stosunki z pracodawcami (obszar D):
W obszarze tym wskazano, m.in.: strategie PSZ w stosunku do pracodawców i zasady współpracy z nimi, pośrednictwo pracy, w tym w ramach EURES, Krajowy Fundusz Szkoleniowy, rady rynku pracy, doradcę klienta, pilotażowe badanie satysfakcji klienta.
E. oparte na dowodach opracowywanie i realizowanie usług PSZ (obszar E):
W obszarze tym wskazano m.in.: ocenę ex-ante i ex-post usług świadczonych przez PSZ prowadzone w ramach Oceny Skutków Regulacji, programu Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 i oceny ustawy o promocji i instytucjach rynku pracy, projekty pilotażowe, kontrolę zarządczą, zasady komunikowania wyników oceny.
F. skuteczne zarządzanie partnerstwami z zainteresowanymi stronami (obszar F):
W obszarze tym wskazano m.in.: partnerstwa na rynku pracy (rady rynku pracy, partnerstwa lokalne, zlecanie usług), programy specjalne, współpracę PUP z Ośrodkami Pomocy Społecznej, programy regionalne, Program Aktywizacja i Integracja, gwarancje dla młodzieży.
G. podział środków PSZ (obszar G):
W obszarze tym wskazano m.in.: strategię zarządzania zasobami ludzkimi, przydział i wykorzystanie środków budżetowych (budżet państwa, budżety jednostek samorządu terytorialnego, Fundusz Pracy).
2. Wizyta przedstawicieli Komisji Europejskiej i zewnętrznych asesorów będących przedstawicielami PSZ z państw UE/EOG.
Każdy kraj zobowiązany jest przyjąć w ramach procedury benchlearningu tzw. wizytę studyjną, podczas której przedstawiciele Komisji Europejskiej, kontraktora oraz asesorzy z innych PSZ ocenią funkcjonowanie PSZ w danym państwie.
W Polsce wizyta taka odbyła się w dniach 23 – 25 maja 2016 r. i miała następujący przebieg:
- 23 maja br. przeprowadzono cykl spotkań w MRPiPS, podczas których omówiono 7 ww. obszarów tematycznych. Odbyło się także krótkie spotkanie w WUP w Warszawie.
- 24 maja br. – odbyły się dwie wizyty w PUP w Mławie i PUP w Radomiu, podczas których przeprowadzono analizę podejmowanych przez PUP działań i przedstawiono procesy wynikające z ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, skierowane do osób bezrobotnych i pracodawców. Oceniający poznali funkcjonowanie rozwiązań systemowych na polskim rynku pracy, prawo regulujące pracę urzędów pracy oraz konkretne rozwiązania i procesy, jakim poddawani są klienci PUP. Jeden z asesorów wcielił się w osobę bezrobotną, która po raz pierwszy zgłasza się do PUP w celu rejestracji oraz skorzystania z dostępnej pomocy w aktywizacji zawodowej. Zadaniem pracowników PUP było pokazanie ścieżki klienta w urzędzie, począwszy od rejestracji w celu nabycia statusu bezrobotnego, po ustalenie profilu pomocy, opracowanie Indywidualnego Planu Działania, poradnictwo zawodowe i przedstawienie konkretnej oferty wsparcia (oferty pracy, stażu, szkoleń i inne). Oceniający zainteresowani byli szczegółami dotyczącymi profilowania pomocy dla osób bezrobotnych oraz praktyczną realizacją Indywidualnego Planu Działania. Kolejnym etapem analizy była ścieżka pracodawcy: jeden z asesorów wcielił się w rolę zagranicznego pracodawcy, który zgłosił się do doradców klienta instytucjonalnego w celu złożenia oferty pracy. Ponadto w PUP w Mławie asesorzy zapoznali się z ideą ekonomii społecznej reprezentowaną przez Spółdzielnię Socjalną RAZEM działającą z inicjatywy PUP w Mławie. Asesorzy mogli zaobserwować w praktyce funkcjonowanie spółdzielni socjalnej oraz porozmawiać z jej członkami o tym przedsięwzięciu.
- 25 maja br. odbyło się spotkanie podsumowujące w MRPiPS.
3. Przygotowanie dokumentów rekomendujących dalsze działania
Efektami samooceny i wizyty delegacji zagranicznej jest raport przygotowany po wizycie studyjnej oraz określenie programu wzajemnego uczenia się.