Plan pracy sieci - 2023 r.

Plan pracy będzie realizowany w wymagającym czasie, kiedy wcześniejsze trendy na rynku pracy uległy przyspieszeniu w wyniku pandemii i kryzysów zewnętrznych. Mimo, że bezrobocie jest wciąż na rekordowo niskim poziomie czasu a liczba wolnych miejsc pracy jest rekordowo wysoka Unia Europejska stoi w obliczu ryzyka recesji.

W kontekście międzynarodowym publiczne służby zatrudnienia odgrywają kluczową rolę wspierając uchodźców z Ukrainy w ich integracji z rynkiem pracy.

Przedsiębiorstwa, a w szczególności małe i średnie odczuwają braki pracowników o odpowiednich umiejętnościach zaś „zielona" i cyfrowa transformacja przyspieszają i stawiając nowe wymagania pracownikom.

Potrzeba inwestowania w szkolenia zawodowe i podnoszenie kwalifikacji jest bardziej widoczna niż kiedykolwiek, co znalazło odzwierciedlenie ustanowieniu roku 2023 „Europejskim Rokiem Umiejętności".

Plan pracy jest elastycznym dokumentem, który można dostosować do aktualnych priorytetów Zarządu lub szybko zmieniającej się sytuacji na europejskim rynek pracy. Działania skupione są w czterech osiach tematycznych:

Oś 1: Zmiany na rynku pracy

Komponent ten odnosi się do strukturalnych zmian na rynku pracy: analiz, prognoz, adresowania zmian i przeciwdziałania wstrząsom na rynku pracy. Obejmuje zagadnienia „zielonej" i cyfrowej transformacji, integrację pracowników z państw trzecich na rynku pracy oraz wspieranie mobilności zawodowej i geograficznej.

Oś 2: Świadczenie usług Publicznych Służb Zatrudnienia

Komponent ten obejmuje działania urzędów pracy na rzecz ich klientów. Ciągłe doskonalenie usług, zarówno w fazie ich definiowania jak i dostarczania, ma jeszcze większe znaczenie na niestabilnym rynku pracy charakteryzującym się częstymi przejściami i poszerzonym profilem klientów. Zwiększona cyfryzacja, usługi oparte na danych, nowe formy doradztwa i innowacji stanowią nowe możliwości dla urzędów, lecz wiążą się również z poważnymi wyzwaniami. Szukający pracy i pracodawcy potrzebują odpowiednich umiejętności, wiedzy i kompetencji a służby zatrudnienia dysponują narzędziami pozwalającymi identyfikację umiejętności, zapewnienie odpowiednich szkoleń lub doradztwa zawodowego. Odpowiednie wsparcie skierowane do wrażliwych klientów i ich zrównoważona integracja są istotniejsze niż kiedykolwiek wcześniej w szybko zmieniającym się rynku pracy.

Oś 3: Zarządzanie wydajnością Publicznych Służb Zatrudnienia

Zarządzanie wydajnością jest kluczowe w biznesowym podejściu, wykazywaniu publicznej wartości dodanej w stosunku do polityki rynku pracy i klientów urzędów. W oparciu o konkluzje z III cyklu benchlearning, priorytetami w tej osi tematycznej będzie wzmacnianie efektywności, reformy urzędów, zarządzanie zmianą, jakością i zasobami ludzkimi w tzw. „nowej normalności. Transformacja cyfrowa stała się jeszcze ważniejszą częścią zarządzania wynikami i powiązana jest - w aspekcie użytkowym – z rozwojem sztucznej inteligencji oraz ochroną i bezpieczeństwem danych osobowych.

Oś 4: Zarządzanie i ekosystem Publicznych Służb Zatrudnienia

Komponent ten obejmuje działania odnoszące się ogólnego ekosystemu publicznych służb zatrudnienia, jego struktur instytucjonalnych i umiejscowienia w nim służb zatrudnienia. Kluczowe elementy to zarządzanie partnerstwem i sojuszami na rynku pracy i komunikacja z interesariuszami.

Zagadnienia o charakter przekrojowym zostaną włączone horyzontalnie i zintegrowane z programem prac. Należą do nich:

  • bliźniacza („zielona" i cyfrowa) transformacja,
  • digitalizacja,
  • równouprawnienie płci,
  • wsparcie najsłabszych grup,
  • niedyskryminacja,
  • strukturalne bezrobocie osób młodych.

Plan pracy sieci Publicznych Służb Zatrudnienia na 2023 r. został przyjęty przez Zarząd 16 grudnia 2022 r.

Plan Pracy na 2023 r.

(kliknij aby otworzyć większą grafikę w nowym oknie)

Plan Pracy na 2023 r. grafika w języku angielskim

Informacje o publikacji dokumentu